פרק 61 – זכויות הפנסיה מתוך "ללא מורא" / יפה גולן

כמה מהלקוחות היו שרויים בבלבול מוחלט בנוגע לזכויות הפנסיה שלהם. מדי שנה, בחודש יולי, שולח הביטוח הלאומי הגרמני למקבלי הפנסיה טופס מיוחד, שדרכו הם אמורים לאשר בבנק שהם עדיין חיים. בטופס מופיעים גם פרטים על גובה הפנסיה החודשית המגיעה להם, בתוספת עליית המדד בגרמניה. כמו כן, הטופס מפרט את הסכום המופנה להחזר ההלוואה, ואת הסכום הפנוי המיועד להגיע אליהם. אנשים החלו לתהות מדוע הסכום שהגיע היה נמוך בהרבה.

הלקוחות סיפרו כי כאשר התלוננו על הפער השיבו עובדיו של פרי כי אינם אשמים, וכי יתרת הסכום משולמת לביטוח בחברת שמשון. אולם כאשר פנו לשמשון בניסיון לברר מה עלה בגורל כספם, סירבה החברה למסור כל מידע. "אתה לא הלקוח," ענו בחברת שמשון. "הארגון למימוש האמנה הוא הלקוח שלנו, ואנו לא מורשים לתת לך מידע."

בשנת 1994 הוגשה עתירה לבג"צ על ידי העמותה למען הגנת הזכויות לפנסיה שמטרתה לאלץ את חברת הביטוח שמשון והארגון למימוש האמנה לביטחון סוציאלי לפרסם אינפורמציה ביחס לביטוחי החיים של לקוחותיהם, סכומי הביטוח, והפרמיה המשולמת בגינם. בעתירה מצוטט פסק דין של בית משפט השלום בתל אביב, במשפט שבו תבע פרי לקוח בשם קודלו. פרי תבע את קודלו על שנתן הוראה לביטוח הלאומי הגרמני להעביר את הסכום הפנוי לחשבון בארץ ולא בגרמניה. על פי פסק הדין, שצוטט גם בכתבת תחקיר בעיתון "גלובס" ביום 13 בספטמבר 1994, "הועלתה על ידי חברת הביטוח טענה כי שולמו בגין נתבע מסוים פרמיות ביטוח מגולמות מראש לשמשון בשיעור של מאתיים ושניים אלף מארק גרמני, אך בחקירת מנהלת ביטוח חיים של שמשון עלה כי פרמיות הביטוח של אותו נתבע היו פחות מארבעה מארקים."

העניין נראה לי חשוד מאוד. אלו בדיוק הדברים שאני מחפשת, חשבתי, מה שפרי מנסה להסתיר. החלטתי להמשיך לחקור את העניין. ביקשתי מהמתלוננים לפנות לארגון למימוש האמנה ולבקש את לוח הסילוקין של ההלוואה, ואת כל המסמכים הנלווים שעליהם חתמו. לאחר שעיינתי בתיקים של כמה מהלקוחות, הצטיירה תמונה ברורה יותר על מבנה ההלוואות.

כדי לרכוש את הזכויות לתוכנית הפנסיה של הביטוח הלאומי הגרמני,  ה-BFA, לקוחות הארגון התחייבו לקחת שתי הלוואות. הלוואה אחת הגיעה מחברת BGF, חברת המימון שהקים פרי לצורך מתן ההלוואות. על מנת לקבלה, היה הלקוח חותם על בקשת הלוואה ועל הסכם המחאת זכות. הלוואה שנייה הגיעה מחברת BGA, חברה רשומה באי מאן. על מנת לקבלה הלקוח היה חותם על בקשת סיוע ואשראי משלים. ההלוואות נבדלו זו מזו בדרך הפירעון ובמהות התשלומים שכל אחת כיסתה. נראה היה כי לקוחות רבים התבלבלו גם משמות החברות הדומים מאוד זה לזה ודומים גם לראשי התיבות של הביטוח הלאומי הגרמני: BGA ,BGF, ו-BFA, בהתאמה.

יפה גולן מקדישה כבר שנים רבות למען זכויות כספיות של ניצולי שואה. מדובר בנושא רגיש בחברה הישראלית המשוסעת והגברת גולן לקחה על עצמה את הטיפול המסור בנושא. הסיפור מובא לפניכם בפרק.

אהבת? דרג!
פורסם בקטגוריה יפה גולן - ללא מורא - פרקים 61-70, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה אחת על פרק 61 – זכויות הפנסיה מתוך "ללא מורא" / יפה גולן

  1. מאת חן אגם‏:

    שלום יפה גולן
    אני מקבל את הפנסיה הסוציאלית הגרמנית החודשית לאחר שטיפלתי בשעתו בעצמי ישירות -ללא מתווכים -בהשגתה גם את המימון המוקדם שאבתי מקצבת נכות שהגיעה לי רטרואקטיבית מוקדם לפני הגיעי לגיל 65 .אין לי מושג אם אני מקבל מידי חודש קיצבת נכות או קיצבת זיקנה (אני כבר בן 79 ) . האם ניתן להגדיל את הקיצבה .או להוסיף קיצבת זיקנה רטרואקטיבית ? בנוסף לקיצבת הנכות או הזיקנה שאני מקבל. איך אני יכול להבטיח את קיצבת השאירים שתקבל אשתי בבוא העת לאחר מותי ?אשתי שייכת לתרבות הגרמנית – שפת האם שלה היא גרמנית עם מי אני יכול לברר את שאלותי בשפה האנגלית איני שולט בשפה הגרמנית ככתוב באתר האינטרנט של הגרמנים

    בתודה על הדרכתך ובב"ח

    חן אגם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *